Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Monique - WaarBenJij.nu Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Monique - WaarBenJij.nu

Damascus

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

09 Oktober 2006 | Syrië, Damascus

Dag 1
Van schiphol om kwart voor 8 vertrokken naar Damascus, via Wenen. Veel van Wenen hebben we niet gezien want we moesten meteen door. Ik geloof dat wij die dag wel 6 keer in een hele lange rij hebben staan wachten. Maar om tien voor 3 waren we dan eindelijk in Damascus. Op het vliegveld verliep het voorspoedig. Onze Syrische gids heeft alles geregeld en wij konden in de rij om geld te wisselen (rij nummer 7). Voor 1 euro krijg je 65 Syrische ponden. Voor het gemak is 100 pond dus 1.50. Redelijk makkelijk rekenen. Oh ja, onze reisleider Joost (uit 1944) zat ook in het vliegtuig dus dat was lekker handig.
's Middags niet veel meer gedaan. Even opfrissen en ons welkomspraatje. Dat hoort zo bij Djoser. Omdat het Ramadan is was de keus om 17 uur eten of pas om 20 uur. Nou dat was niet moeilijk kiezen. We waren bekaf.
's Morgens al om 4 uur opgestaan. Uiteindelijk met de groep, 11 mensen + reisleider + gids naar een restaurant voor een Ramadan maaltijd. Heerlijk gegeten. Wat allemaal leg ik nog wel een keer uit.Om negen uur lichten uit en lekker gaan slapen. En dat terwijl we pas om 8 uur gewekt zouden worden.

dag 2
Vanmorgen dus om 8 uur op. Heerlijk geslapen, ondanks het niet zo jofele bed en de muezzin die om 4 uur begon te zingen. Wel een hele goede douche. Ook niet onbelangrijk.Na het ontbijt met de groep een rondje door Damascus gelopen. Een stukje van de souq gezien en naar de belangrijkste moskee. Vrouwen moeten in de Umayyad moskee een lang bruinig gewaad met capuchon. Lekker warm, ha ha. Hebben we niet over te klagen met 28 graden. Prachtige moskee. Daarna nog wat rondgelopen en toen apart op stap. Feikje en ik zijn toen eerst ergens lekker gaan eten. Er is vanwegen de Ramadan niet erg veel open. Dus even zoeken. We kwamen in een geweldig restaurant met buffet. Dus dat was wel aardig en lekker. Konden we gewoon allerlei dingen proberen.Daarna naar het Azem paleis. De deuren gingen al dicht. Maar lief lachen en we mochten nog naar binnen. Hadden dan nog 20 minuten om rond te kijken. En dat bleek ook voldoende te zijn. Erg mooi. Daarna lekker over de souq struinen. Overal winkeltjes met kruiden, snoep, sieraden, zeep, lingerie etc. Prachtig en kleurrijk. Het ging hard met de foto's.Op een gegeven moment op een stoepje bij de moskee gaan uitrusten. Daar raakte Feikje aan de praat met een Iraakse jongen die perfect engels (Amerikaans eigenlijk) sprak. Heb ik me toen ook nog maar even mee bemoeid. Leuk gesprek was dat. In de tussentijd probeerde ik 5 vrouwen die heel erg gesluierd waren, dus alleen de ogen zichtbaar, te fotograferen. Dat wilden ze echter niet. Na heel lang heen en weer kijken hadden we een soort contact. Ze kwamen toen dichtbij staan en bleven maar kijken. Nog wel geprobeerd om een gesprek aan te gaan maar dat lukt niet zo. Ze vroegen alleen of ik uit Azie kwam. Waarschijnlijk was dat het enige continent wat ze in het engels konden zeggen. Ik liet nog even zien dat ik geen spleetogen had maar dat snapten ze niet zo. Het was wel erg grappig en onze Irakees heeft nog wat vertaald.Daarna door de souq richting hotel. Alle winkeltjes gingen alweer dicht. Om later weer open te gaan. De meeste mensen konden eindelijk gaan eten omdat de zon bijna onder was. Lopend naar het hotel hebben Feikje en ik nog politiebegeleiding gehad. Het leek wel alsof we ineens op terrein waren waar we niet mochten komen. Was allemaal erg komisch. De mensen hier zijn super vriendelijk. Lachen veel en heten je de hele tijd welkom in Syrie. Het voelt goed om hier te zijn. Heel relaxed. Onze Irakees vroeg zich af waarom we toch niet naar Libanon gingen. Daar was toch ook helemaal niks aan de hand. Daar was nog meer te zien en de mensen nog aardiger.Vanavond wordt het denk ik nog een klein hapje eten. Dat zal wel na 8 uur worden als de mensen hier zelf eindelijk hebben kunnen eten na een hele dag vasten.Morgen met de bus naar Palmyra. Een rit van ca. 3 uur. En natuurlijk veel water mee. Want het is warm en drinken is belangrijk.Ik ga nog even de hotmail proberen, lukte net niet, en dan even een kleine verlate siesta in het hotel.
groetjes,
Monique & Feikje